"pre-story 01" 2009. Production still
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"pre-story 01" 2009. Installation view
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"pre-story 01" 2009. Production still
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"pre-story 01" 2009. Production still
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pre-story 01

2009

single channel video installation with stereo sound

2 minutes 30 seconds, color, Dimensions variable

This product has been created as a preview of a movie (a virtual movie not actually planned for creation). Previews usually summarize the coming movies into short pieces of about one to three minutes in duration, thereby effectively sampling the highlight scenes to stimulate the imaginative power of the audience. Previews sometimes reach a higher degree of perfection than the main movies through combining eye-catching visual effects with the condensation of climax images.

Of course, it is correct to say that previews are nothing more than a means of advertisement created under a guest-attracting strategy with full utilization of a variety of common visual codes for the sake of inviting more people to movie theaters. However, I feel much interest in the aspect of a preview which may be called “an image trigger,” i.e., the capability of a preview to allow the audience to imagine his/her preferable story different from the story of the main movie because the preview is prepared by interruption and re-editing of the main story’s axis of time.

When short shots of images (each less than 1 second in duration) are presented in a chain, they unexpectedly arouse previously unseen novel images or stories in the audience although these shots are closely related to the concrete story of the main movie. Imagination depends on the memory in stock. Assuming that the memory undergoes regeneration and updating every time the memory is recollected, we may say that the attempt of creating this preview gives a clue to the creation of never-before-seen (jamais vu) images.

pre-story 01

2009

シングルチャンネル/ヴィデオ・サウンドインスタレーション

2 分 30 秒, カラー, サイズ可変

作品は架空の映画を想定し、その予告編として制作されています。広く一般に流布されている予告編は、およそ1分〜3分程度の尺にまとめられており、見せ場となる場面が効果的にサンプリングされ鑑賞者の想像力を刺激します。目を奪う視覚的効果と、クライマックスを凝縮した映像によって、時として本編以上に完成度の高い予告編を見ることもできます。

無論予告編は、集客戦略のもとに制作されており、映画館へとより多くの人の足を運ばせるため、映像における様々な慣用的コードを駆使して制作された宣伝材料の一つに過ぎないと言えるかもしれません。しかし、私が興味を惹かれるのは、本編の物語における時間軸が寸断、再編集されることで鑑賞者が勝手に別の物語を想像することのできる、「イメージの起爆剤」とも言える側面にあります。

1秒にも満たない各ショットの連続が、具体的な物語と密接に結びついているにも関わらず、未だ見ることのないイメージや物語を喚起します。想像は個人のストックされた記憶に依る他ありませんが、仮に想起する度毎に自身の記憶が再生、更新されるのだとすれば、本作の試みは未視のイメージを生成する糸口となるかもしれません。